Willemen Infra is een toonaangevende, Belgische wegenbouwer met een regionale aanwezigheid in zowel Vlaanderen als Wallonië. Een belangrijke troef is dat we alle aspecten van het bouwproces in eigen beheer hebben. Bovendien schuwt ons team van 1.000 goed opgeleide en ervaren medewerkers weekend- noch nachtwerk om opdrachten tijdig af te werken. Daarnaast zijn we dankzij onze eigen COPRO-gecertificeerde productie- en recyclagesites één van de belangrijkste producenten voor asfalt en wegenisbeton.
Ovonde - Heist-op-den-Berg
Willemen Infra en Franki Construct zijn door AWV aangesteld voor de herinrichting van de Aarschotbaan en de Liersesteenweg (N10) tussen de Wouwerstraat in Heist-op-den-Berg en de Houwstraat in Berlaar. Er komt een nieuwe riolering en vrijliggende fietspaden langs de N10. Op de kruising met de Mechelsesteenweg (N15) wordt de bestaande fabiolarotonde omgebouwd tot een ovonde met fietstunnels. Eén van de armen wordt de nieuwe ontsluitingsweg voor een toekomstige KMO-zone. Over het hele traject tussen de Wouwerstraat en de Houwstraat wordt de toplaag vernieuwd.
Ovonde
De rotonde Fabiola, genoemd naar de vroegere dancing aan het kruispunt, ligt op de kruising van de Liersesteenweg (N10) met de Mechelsesteenweg (N15). Naast een volledige vernieuwing van de fietspaden langs de N10 in Heist-op-den-Berg, Putte en Berlaar bekeek Wegen en Verkeer meteen ook de kruispunten op het traject. Voor dit deelproject strekt de projectzone zich uit van het kruispunt met de Houwstraat in Berlaar tot en met de kruising met de Wouwerstraat in Heist-op-den-Berg. De rotonde Fabiola zal volledig opnieuw worden ingericht.
De huidige rotonde is een gevaarlijk punt voor de vele fietsers die dagelijks passeren. Bovendien verwachten we in de toekomst doorstromingsproblemen op de bestaande rotonde als de nieuwe industriezone aan de zuidzijde uitgebouwd wordt. Om de verkeersveiligheid en de doorstroming fors te verbeteren komt er een grote ovale rotonde met twee rijstroken, ook wel ‘turborotonde’ genoemd.
De Liersesteenweg sluit aan beide zijden aan op de ovonde met twee rijstroken in elke rijrichting. De Mechelsesteenweg sluit dan weer aan op de ovonde met telkens twee rijstroken voor het verkeer dat de ovonde oprijdt en één rijstrook voor het verkeer dat de ovonde verlaat.
De ovonde krijgt een vijfde tak die aansluit op de Wouwerstraat, de toekomstige Colruyt-site. Deze ontsluitingsweg heeft telkens een rijstrook om de ovonde op en af te rijden en zal dienstdoen als hoofdtoegang voor de toekomstige KMO-zone. Daarnaast blijft de aansluiting van de Wouwerstraat met de N10 voor uitrijdend verkeer behouden. Het geheel van deze aanpassingen zorgt voor een vlotte en veilige bereikbaarheid van de KMO-zone.
Veiligere fietsinfrastructuur
Samen met de rotonde wordt ook de hele fietsinfrastructuur vernieuwd. AWV koos voor de aanleg van fietstunnels zodat het auto- en vrachtverkeer en de fietsers elkaar niet meer moeten kruisen. Dit verhoogt de veiligheid van de zachte weggebruikers enorm. De tunnels zijn bovendien zo ontworpen dat er veel lichtinval is, wat zorgt voor een aangenamere beleving.
In totaal worden er vijf fietstunnels aangelegd. De fietspaden komen samen in een plein in het midden van de ovonde. Zo kunnen fietsers vanuit dit plein hun route verderzetten in elke richting, zonder één keer de rijweg te moeten oversteken.
Zowel de fietstunnels als de fietspaden langs de N10 richting Begijnendijk en de Mechelsesteenweg zijn dubbelrichtingsfietspaden. De tunnel en het fietspad langs de N10 richting Berlaar zijn éénrichtingsfietspaden omwille van de aansluiting met de éénrichtingsfietspaden op de Liersesteenweg richting Berlaar.
Samen met de herinrichting van de rotonde vernieuwen we ook de N10 tussen de Wouwerstraat en de Houwstraat. Er komen nieuwe fietspaden, die gescheiden zullen liggen van de rijweg. De enkelrichtingsfietspaden zijn minstens 2m breed, de dubbelrichtingsfietspaden minimaal 2m50. In de meeste gevallen zal het fietspad achter de bestaande berm of gracht komen te liggen. Op de plaatsen waar er niet voldoende ruimte is, worden de fietspaden verhoogd aangelegd en komt er waar mogelijk een groenstrook tussen fietspad en rijweg.
Gescheiden rioleriing
Aangezien we gaan werken aan het fietspad, maken we van de gelegenheid gebruik om meteen een grondige vernieuwing van de riolering uit te voeren. De rioolbeheerders leggen een gescheiden rioleringsstelsel aan dat het regenwater en afvalwater apart opvangt en afvoert. Elk gebouw langs de N10 krijgt dan een extra aansluitpunt om het afvalwater en het hemelwater apart af te voeren.
Franki Construct is gespecialiseerd in de burgerlijke bouwkunde en de (zware) industriebouw en behoort sinds 1998 tot de Willemen Groep.